AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
44.
Bohumil Doleszal
A CSEH KÖZTÁRSASÁG
AZ EURÓPAI UNIÓ AJTAJA ELÔTT
Az európai integráció folyamata két alapvetô kérdéssel szembesíti azokat a
közép-európai, dél- és kelet-európai országokat, melyek Szovjet-Oroszország
hidegháborús vereségét követôen nyerték vissza szuverenitásukat.
Az elsô kérdés, hogy miként sikerül bekapcsolódniuk az európai közösségbe
a NATO és az EU intézményébe. A válasz mérlegelésekor a legtöbb szó a gazdasági
és szociális feltételekrôl, a bruttó nemzeti termék nagyságáról, az adózásról,
a környezetvédelemrôl stb. esik. Kevesebb figyelmet kapnak azok a különbözô
eszmék, amelyek a felzárkózni kívánó országok történelmi fejlôdése során
bontakoztak ki. Pedig ezek némelyike a felzárkózási folyamat akadályává válhat.
Például a szláv népek kölcsönös kapcsolatainak cseh felfogása, amely a szó
politikai értelmében legerôsebben a második világháború idején és azt követôen
érvényesült, s bizonyos értelemben, inkább a tudatalattiban máig tovább él az
emberek gondolkodásában és cselekvéseiben is.
A közép-, délkelet- és kelet-európai országok integrációs képességét az is
meghatározza, hogy hogyan tudnak összeférni egymással, valamint azokkal a
szomszédjaikkal, amelyek vagy tagjai már az európai közösségeknek, vagy nem
kívánnak integrálódni. E kérdésben mindenekelôtt Közép-Európában fenyegetô
kérdôjelek és felkiáltójelek magasodnak. A XIX. és XX. században ez a térség
méltán vált hírhedtté a szomszédos népek katasztrofálisan alakuló
kapcsolatairól, amelyek többnyire a korrektség teljes hiányán és a kölcsönös
gáncsoskodáson alapultak. Viselkedésükért az itt élô nemzetek megkapták
jutalmukat: mintegy fél évszázadra a vörös cári gyarmatbirodalom részévé lettek.
A közép-európai nemzeti társadalmak integrációs képessége nagyban függ attól,
hogy milyen helyzetben van a múlt és jelen politikai reflexiója ezekben az
országokban, mennyire értik önmagukat és európai környezetüket. A részletesebb
elemzés rávilágít, hogy minden nemzet a maga sajátos módján áll hozzá ehhez a
feladathoz, és mindegyiket tömérdek illúzió és mítosz terheli, amelyeket néven
kell nevezni és korrigálni kell, különben erôsen fékezhetik az európai integráció
folyamatát. Ezek a problémák többek között az áldatlan történelmi fejlôdés
következményei, s csak súlyosbította ôket, hogy a Szovjetunió szétesését
megelôzô évtizedekben nem volt lehetôség nyilvános megvitatásukra. A továbbiakban
a cseh társadalom problémáival fogok foglalkozni, két okból is. Egyrészt azért,
mert természetesen a cseh viszonyokat ismerem a legalaposabban, másrészt
meggyôzôdésem, hogy az elmúlt korok közép-európai szokásaitól eltérôen, amikor
az itt élô nemzetek a kölcsönös szemrehányások és rágalmak özönét
zúdították egymásra, a kritikát végre mindenkinek önmagával kellene elkezdenie.
Sajnálnám, ha fejtegetésem egyetértô rábólintást váltana ki: igen, ilyenek
vagytok ti, csehek, bezzeg mi. Inkább azt szeretném kezdeményezni, hogy a jövôben
induljon meg Közép-Európában az önmegfigyelésnek egy közös kritikai folyamata,
amely Bibó István megfogalmazásában a közös elaljasodásra való közös
rádöbbenésre vezetne.
Kifogásolhatná valaki, hogy beszámolóm nem kiegyensúlyozott, mivel csak a rossz
híreket mondja a cseh társadalomról. Ez azonban valamelyest a munkamegosztás
kérdése: a jó hírek terjesztése a budapesti Cseh Nagykövetség dolga, s nem
kételkedem, hogy feladatát jól látja el.
A nemzeti önmegfigyelés fejlôdését a cseh társadalomban az 1989-es rendszerváltást
megelôzô két évtizedben kedvezôtlenül befolyásolta, hogy itt az orosz dominancia
egyik legmerevebb kommunista rendszere volt uralmon. A cseh máskéntgondolkodók
viszonylag szűk, a társadalom többi részétôl teljesen izolált csoportot alkottak.
Nem voltak képesek kigondolni a meglévô állapotoknak valami reális politikai
alternatíváját. Václav Havel zöldségárusról írt víziója csak szép mese:
üzlete kirakatába évrôl évre kiteszi ugyanazt a bolsevik jelmondatot, amelyben nem
hisz sem ô, sem akik kiötölték, majd egyszercsak fellázad, lerázza bilincseit, és
átmegy a párhuzamos társadalomba, a disszidensek közé, hogy ezentúl
igazságban éljen. A cseh zöldségest ez nem gyôzte meg, és nem ragadtatta arra, hogy
kövesse a példát. Talán a legjobban Ji˝i Dienstbier volt csehszlovák
külügyminiszter és jelentôs cseh disszidens könyvcíme fejezi ki, hogyan elmélkedtek
az akkori disszidensek a közép-európai összefüggésekrôl: Álmodozás Európáról.
Az álmodozás a disszidens gettó virtuális terében folyt, ahol nem érzékelték elég
világosan a különbséget az elképzelhetô és a megvalósítható között. A cseh
disszidensek európaiságának lényege a meglehetôsen ködös elképzelésekre épülô
általános jóindulat volt, mellyel eltelve nagyvonalúan észre sem vették az
akadályokat, melyeket többek között saját gondolkodásuk sztereotípiái állítottak
megvalósulása elé. Emlékszem egy elôadásra, melyet magyar barátom tartott a
kommunizmus idején egy prágai magánlakásban, ahol szót kért egy prominens cseh
disszidens történész, és ôszinte lelkesedéssel kijelentette, hogy végre eljött az
idô, amikor csehek és magyarok megérthetik egymást, és méltathatják egymás
kiemelkedô férfiait, például Károlyi Mihályt. (Megjegyzem, Károlyit az
emigrációban néhány éven át politikai hátsó szándékkal támogatta a csehszlovák
kormány). A megrémült és felháborodott elôadó ezekkel a szavakkal reagált:
Az istenért, hisz ô ostoba ember volt! A cseh történész pedig teljesen
meg volt döbbenve.
A cseh disszidenseknek sokkal jobb kapcsolataik voltak a hasonló lengyelországi
körökkel, mint a magyarországiakkal. Ebben minden bizonnyal a nyelvi korlátoknak is
volt bizonyos szerepük (a lengyel és a cseh nyelv olyan közel áll egymáshoz, hogy a
csehek és lengyelek rendszerint tolmács nélkül is megértik egymást), de
kétségtelenül nem ez volt az egyetlen ok, s ezzel már el is jutottam az elsô
mítoszhoz, amelyrôl itt beszélni szeretnék. A cseh optika szerint a közép-európai
népek gyôztesekre és legyôzöttekre oszlanak. A csehek magukat természetesen a
gyôztesek között tartják számon. Ez a felosztás az elsô és a második
világháború kimenetelébôl következik, és nemigen felel meg a valóságnak. A kis
közép-európai nemzetek közül aligha beszélhet bárki gyôzelemrôl, hisz
valamenynyien a sztálini Oroszország prédájává lettek. A racionális
ellenvetéseknek azonban itt csekély a súlyuk. Arról van szó, hogy a cseh felfogás
szerint a magyarok (a lengyelektôl eltérôen) a legyôzöttek közé tartoznak, és ez a
körülmény is hozzájárult a párbeszéd fennakadásához. Az effajta értékelés
olykor egész váratlan helyzetekben bukkan elô. A kilencvenes évek közepén, amikor
Václav Klaus politikai pályájának csúcsán állt, az egyik nagy cseh lap
megjelentette Tamás Gáspár Miklósnak egy Klaust élesen bíráló írását cseh
fordításban. Václav Belohradsk× neves cseh filozófus a cikkre felháborodott
tiltakozással válaszolt, és a kritikus szerzôt (akirôl kétségkívül semmit sem
tudott) kereken a Horthy-rendszer eszmei örökösévé nyilvánította. Nem érdemi
problémáról volt szó, csupán megint az jött elô, hogy ki a gyôztes, és ki a
legyôzött.
A szomszédok ilyetén való osztályozása jelentôsen bonyolítja a csehek és németek,
valamint a csehek és osztrákok közti viszonyt is, akik cseh szemszögbôl szintén a
legyôzöttek kategóriájába tartoznak. Minden cseh politikai képviselet
egységesen és az államelnök támogatásával az erôpolitika álláspontjáról
tárgyal Németországgal, ami a jövôben kétségkívül nem marad következmények
nélkül. Ausztriával szemben a hasonló viselkedés a cseh fél számára már meghozta
gyümölcsét: a temelíni atomerômű egész problémája csak azért öltött olyan
borzasztó méreteket, mert az osztrák fél teljesen érthetô okokból nem tűrte ezt a
fajta hozzáállást.
A cseh európaiságra rányomja a bélyegét az elsô világháború után kialakult
helyzet egyfajta hibás általánosítása. Ekkor alakult meg az önálló csehszlovák
állam, amelyet a csehek teljes joggal a cseh államiság
visszaállításaként tartanak számon. A német és az orosz befolyás átmenetileg
marginálissá vált Közép-Európában, az új állam az antanthoz, de mindenekelôtt
Franciaországhoz kötôdött: mindez együtt egy olyan Európa-képet ad, amely mintegy
negatívja Friedrich Nau-mann elképzelésének. E felfogás szerint Csehország (akkor:
Csehszlovákia) az európai Nyugathoz tartozik, amely ebben a sajátosan görbült
geopolitikai térben minden oldalról körülveszi a középen lévô német
nyelvterületet. A Nyugat ilyetén értelmezésébe aztán nem nehéz bevonni
Oroszországot sem. Németország viszont eszerint nyilván nem része a Nyugatnak.
Közvetlenül összefügg ezzel a közgondolkodás egy másik jelentôs sztereotípiája:
a cseh társadalomban végbement minden kedvezô változáshoz (Csehszlovákia
megalapításához, az 1945-ös felszabaduláshoz, a kommunizmus bukásához) a csehek
jelentôs mértékben önmaguk is hozzájárultak. Ellenben minden rosszért
(Csehszlovákia megszűnése a harmincas évek végén, az 1948-as kommunista puccs, a
Prágai Tavasz eltiprása) a felelôsség kizárólag másokat terhel, azokat, akik
becsaptak, cserben hagytak, orvul megtámadtak bennünket. A modern cseh történelem
ebben a felfogásban az újra és újra megerôszakolt ártatlanság története.
A cseh nyugatiasság összefügg az eminens tanuló pozíciójával. A cseh köztudatban
mindenekelôtt az elsô Cseh Köztársaság ilyen: az európai demokrácia bástyája egy
elmaradott és ellenséges környezetben. Ez a kép nyilván Masaryknak a cseh nemzetrôl
alkotott elképzelésén alapszik, aki szerint a csehek küldetése a humanizmus
megvalósítása. Masaryk e téren nyilván Herder hatása alatt állt, de ô meg volt
gyôzôdve arról is, hogy ez nemcsak a csehek kizárólagos küldetése, hanem valamennyi
nemzeté. Ennek a gondolatnak a vulgarizálásával jutott a cseh társadalom arra az
elképzelésre, hogy szomszédaitól éppen a humanizmus és a demokrácia
megvalósításában különbözik. Ez az eminensség tulajdonképpen nem messianizmus. Az
Európát a keleti veszedelemtôl saját testével védelmezô nemzet képzete valaha el
volt terjedve a magyar társadalomban, amihez sok szó férhet ugyan, de legalább
valamelyest hangsúlyozza a másoknak tett szolgálatot. A cseh önszemlélôdésbôl
hiányzik ez a dimenzió: afféle demokratikus szépségkirálynô vagyunk, a többiek
osztályrésze, hogy csodáljanak bennünket. Ebbôl a cseh narcizmusból származnak
Klaus afféle kijelentései, hogy nem kell visszatérnünk Európába, mert már ott
vagyunk, és azon ismételt állításai, hogy már felépítettük a fejlett kapitalista
társadalmat. Ennek következménye, hogy szomszédainknál az elviselhetetlen stréber
hírében állunk. Annál súlyosabb volt a csalódás Klaus gazdasági csodájának
1997-es összeomlása után a cseh álomból való felocsúdás szabályszerű
megismétlôdése pedig maga után vonja a hisztérikus depresszió és az igazságtalan
önlebecsülés kitöréseit.
A gyôztesek és legyôzöttek mítoszának, a megerôszakolt ártatlanság mítoszának
csakúgy, mint az eminens tanuló mítoszának megvannak a maga kellemetlen gyakorlati
következményei: abszurd és veszélyes politikai tervezeteket szülnek.
E tézis bizonyítására jó példa Az eurorealizmus manifesztuma néven kiadott
dokumentum. Ez tulajdonképpen a Cseh Köztársaság második legnagyobb és legerôsebb
e pillanatban talán már ismét az elsô helyen álló pártjának, a
Václav Klaus vezette Polgári Demokrata Pártnak a külpolitikai doktrínáját
próbálja megfogalmazni. A polgári párt nemrég tartott ideológiai konferenciáján
terjesztette elô a képviselôk egy csoportja, élükön Jan Zahradillal, a párt
szakértôjével, aki a külügyminiszteri poszt várományosa egy esetleges választási
gyôzelem után.
A kiindulópontok és a dokumentum szerzôit vezérlô motívumok sok szempontból
helyesek vagy legalábbis érthetôek: az európai integrációs törekvéseket reális
és józan hozzáállással kell kezelni, és nem szabad szem elôl téveszteni a Cseh
Köztársaság nemzeti érdekeit. Az európai szövetségi állam létrehozását célzó
törekvéseket bizonyos fenntartással kellene fogadni, azok még kissé koraiak,
mindenekelôtt a jelölt országok részérôl. És végezetül a cseh politikának azzal
is számolnia kell, hogy az ország esetleg (az elsô körben) nem kerül be az egyesült
Európába. Ez írható javára Az eurorealizmus manifesztumának. Szövege olyan
mítoszokkal van tele, melyekrôl már szóltam.
Mindenekelôtt a folytatandó politikai hagyományról van szó: a modern cseh
politika fô irányáról, Palack×, Havlícek és Masaryk folyamatos
törekvésérôl, amely természetes módon hajlott az angolszász liberális-konzervatív
hagyományokhoz feltűnôen közel álló liberális demokrata kormányzás és
közigazgatás felé. A felsorolt nevek valóban a cseh politikai hagyomány jobbik
oldalát testesítik meg, ahonnan persze kritikus szellemben ki lehet
indulni. Ám nem tárgyszerű és nevetséges ebben az összefüggésben az angolszász
liberális-konzervatív hagyományok közelségérôl beszélni. Frantiek Palack×
cseh történész és politikus az ôsszláv demokrácia romantikus elméletébôl indult
ki, folytatva azzal, hogy ezt az eredeti demokráciát a középkorban megrontották a
német és római (latin és katolikus) hatások. Karel Havlícek, a modern cseh
újságírás megalapítója olyan nacionalista liberális volt, amilyenbôl igen sokan
nyüzsögtek az akkori Közép-Európában. Fô érdeme, hogy a cseh társadalmat szépen
és érthetô módon megismertette az európai liberalizmus ábécéjével. A cseh
társadalom ugyanis a XIX. század negyvenes éveiben alapvetô ismeretek híján volt az
újkori politika ideológiai hátterérôl. Az angol konzervativizmus Havlíceknél
szóba sem jöhet, ahogyan a filozófus, majd késôbb államelnök T. G. Masaryknál sem,
aki a szociáldemokráciához közel álló szociális reformer volt. Ellentétes a
valósággal az a beállítás, amely a cseh társadalmat politikai hagyományai
tekintetében mintegy a nyugati, közelebbrôl az angolszász demokrácia közép-európai
ejtôernyôs különítményének tünteti fel.
A manifesztum a következôképpen ábrázolja azokat az eseményeket, amelyek az 1948-as
februári puccshoz és ezzel az akkori Csehszlovákia szovjetesítésének
betetôzéséhez vezettek: A második világháború után a vasfüggöny
legördülése a cseh országrészeket erôszakkal megfosztotta annak lehetôségétôl,
hogy hozzájáruljanak a háború utáni demokratikus fejlôdéshez. Ezzel
elérkeztünk a megerôszakolt ártatlanság képéhez. Egyetlen szó sem esik a nem
kommunista ellenállás és Edvard Bene ideológiájáról, amely arra a gondolatra
épült, hogy a Sztálin Oroszországával való szövetségi viszony biztosítani fogja
Csehszlovákia szuverenitását, megvédi az országot a német fenyegetéstôl, s a
csehek küldetése egy olyan humanista demokrácia építése lesz, amely
ötvözi a polgári demokrácia és az orosz szocializmus politikai elemeit.
Ez az irreális és szélsôséges politikai koncepció lényegesen hozzájárult a cseh
társadalomnak az orosz bolsevik impérium általi leigázásához. Nem beszélhetünk
tárgyszerű megközelítésrôl, amikor a továbbiakban azt olvassuk, hogy Csehországnak
az Európai Unióba való belépése szuverenitásunk egy részének
legterjedelmesebb önkéntes átadását jelenti. 1942 telén Bene és
Sztálin moszkvai találkozása nyomán szinte egész szuverenitásunkat csaknem önként
átadtuk Oroszországnak.
És végezetül a cseh narcizmus: A manifesztum azt mondja, hogy a Cseh Köztársaság
a súlyunknak megfelelô kategóriában keressen szövetségeseket az Európai
Unióban, és Nagy-Britanniát, a skandináv országokat és Hollandiát nevezi meg.
Saját súlyunk túlbecsülése egészen nyilvánvaló.
Mindennek eredménye aztán egy abszurd külpolitikai koncepció. Ennek egyik fontos
pontja kiegyenlíteni a legerôsebb szomszédunk, Németország hatását,
amit úgy érhetünk el, hogy szövetségi viszonyt teremtünk olyan kisebb európai
országokkal, mint Nagy-Britannia vagy Svédország. Ugyancsak fontosak az USA-val való
kapcsolataink, a nyugat-atlanti szabadkereskedelmi zónához való esetleges társulásunk
és ennek keretében mindenekelôtt teljes és aktív bekapcsolódásunk az amerikai
rakétavédelmi programba. Jelszavunk pedig: Víziónk legyen a biztonsági,
gazdasági és politikai szempontból szorosan öszszefonódó euroatlanti térség
felépítése. Nyilvánvaló, hogy az euroatlanti térségnek ez a felépítése
tulajdonképpen a két világháború között Európában fennálló helyzetet próbálja
meg rekonstruálni, néhány olyan részleges módosítással, mely erôsítené a csehek
pozícióját a németekkel szemben. Ami pedig ennek az elképzelésnek a politikai
realitását illeti, az ahhoz mérhetô, ahogyan Haek derék katonája, Svejk
elmélkedett az elsô világháború küszöbén. Az ODS polgári pártban nyilván fel
sem merül, hogy netán a mi súlycsoportunkba mindenekelôtt a többi
tagjelölt ország tartozna.
A cseh politikai színpadon pillanatnyilag Az eurorealizmus manifesztuma az egyetlen
teljes külpolitikai program. A többi párt, bár kifejezte eltérô véleményét,
kifejtett választ nem adott az ODS kiáltványára.
A cseh társadalomnak akkor lehet kilátása a közép-európai együttműködésre, ha
kritikai szellemű önértékelés és reális lehetôségeink felmérése alapján hitelt
érdemlô és meggyôzô alternatív politikai program jön létre. Ám ha nem így
történik, a közép-európai együttműködés attól sem kerül veszélybe. Akkor
nélkülünk lesz meg.
Copyright© Európai Utas-2001