Európai Utas
AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
44.


Francesco Leoncini
Európa közepe mint sorsközösség

leoncini.jpg (7405 bytes)Közép-Európa fogalmának meghatározásához új értelmezési fogalomrendszerre van szükségünk. E rendszer nem vezethetô vissza Mitteleuropa fogalmára, mely döntôen német fogalom, és nem egyebet juttat kifejezésre, mint az 1871-ben egyesült Németországnak a környezô területek birtoklására irányuló akaratát – Észak-Olaszországot is beleértve –, s amelyet Bethmann-Hollweg már 1914 szeptemberében világosan körülhatárolt, Friedrich Naumann műve pedig rendszerbe is foglalt.
Nem indulhatunk ki Közép-Európa Habsburg-féle változatából sem, mely sok tekintetben egy ex post, az utólagos negatív tapasztalatok alapján konstruált mítosz. A Habsburg-birodalomnak a XIX. század folyamán nem sikerült kényszergépezetbôl népállammá átalakulnia, és Bécs politikája elsôsorban a divide et impera logikáján alapszik, a különbözô nemzetek szembefordításán: a 4600 állami hivatalnok közül például 3600 szláv, 700 német és 300 olasz volt. A Habsburg-állam maga teremtette meg önnön válságát, a modern szellemet nem veszi észre, represszióba, obskurantizmusba és biedermeierbe süppedt, művészeti síkon pedig idegen volt tôle mindaz, ami avantgárdként Münchenben, Berlinben és Párizsban születik. Nagyon érdekes ennek kapcsán elolvasni Jacques Le Rider könyvét: Modernité viennoise et crises de l’identité. Ráadásul a Habsburg-féle Mitteleuropa kirekeszti mindama lengyel és román területek java részét, melyek történelmileg nézve mindig is Európa centrumába törekedtek.
Egyes szerzôk, így Wandycz újabban Kelet-Közép-Európáról beszélnek, mely Magyarországból, Lengyelországból, Csehországból és Szlovákiából tevôdik össze, mégpedig mai határaik között, ekképp pedig rendkívül szűk látószögbôl definiálódik.
Tény, hogy Európa, ahogyan a „jugoszláv” történész, Rada Ivekoviç emlékeztet rá, mindegyre kettéosztott formában határozta meg magát, s Európa nyugati fele eközben a teljes Európaként szerette volna látni magát. „Történelme során állandóan meghatározta önmagát, és kelet, végsô soron pedig Ázsia felé újra rögzítette határait, létrehozva egy másik entitást, melyre átterhelhette mindazokat a hibákat, melyektôl – épp a kivetítés által – szeretett volna megszabadulni.” A másik ebbôl következôen nem társszubjektumként jelenik meg, hanem legfeljebb mint űr, mint jelen-nem-lét. Mindaz, ami az ideális Berlin–Trieszt–Otranto vonal mögött fekszik, úgyszólván nem létezik, s legfeljebb arról lehet szó, hogy Európa – értsd: Nyugat-Európa – gyarmatosítsa, idomítsa és magához igazítsa.
A földrésznek ez a dichotomikus képzete történelmi szemszögbôl nézve minden alapot nélkülöz, a jövôben pedig politikailag meghaladottá fog válni.
Történelmileg nézve egységes, centrális és sajátos tulajdonságokkal rendelkezô földterület rajzolódik ki elôttünk Európában, egy olyan terület, mely a Balti-tengertôl az Égei-tengerig terjed, s a latin-német Nyugat és ama bizánci-szláv Kelet között fekszik, mely Kelet uraként a Moszkvai Nagyfejedelemségben és Rosszijában ölt testet.
Ezt az egész, északtól délig húzódó területet egységes sors jellemzi, ezért kell megváltoztatnunk az azonosítás fogalmait. A végén nem egy sötét és törzsi Balkánról fogunk beszélni, egyfajta fél-Ázsiáról, szembeállítva a német-Habsburg sütetű Mitteleuropával, melynek területe már a „Nyugathoz” tartozik, ekként pedig közelebb van magának a civilizációnak a forrásához. A népeknek és országoknak ez a konglomerátuma, amelybe – hogy csak néhányat említsünk – Görögország, Szerbia, Csehország, Lengyelország, Magyarország és Románia tartozik, az évszázadok során olyan közös tapasztalatra tett szert, amelyet egészében megragadva a fôszereplôknek maguknak kell elfogadniuk, s olymód értelmeznünk, hogy e konglomerátum megtalálja új, közös szerepét a nemzetközi mozgások terében.
Egy azóta feledésbe merült szlovák tudós és politikus, Milan HodĎa, aki 1942-ben ma újra égetôen aktuális könyvet adott közre Federation in Central Europe címmel, egy bizonyos ponton fölteszi magának a kérdést, hogyan festett volna Európa – itt a teljes Európáról van szó – sorsa, ha 1938 elején szövetség kötötte volna össze Közép-Európa nyolc országát, vagyis a Gdaƒsk és Szaloniki közti országokat.
Ezzel szemben idézzük emlékezetünkbe azt az akciót, melyet az olasz–német tengely a harmincas években szorgalmazott, hogy a Duna-Balkán térség bensejében az együttműködés minden kísérletét meghiúsítsa. Hadd hívjam fel a figyelmet ennek kapcsán egy cseh kutató nemrég megjelent könyvére arról a szereprôl, melyet a Harmadik Birodalom a kisantant szétverésében játszott (Drahomír JanŠcík: T˝etí ŠRí‰e a rozklad Malé Dohody. Hospodárství a diplomacie v Podunají v letech 1936-1939).
A probléma tehát nem annyira azoknak a belsô konfliktusoknak és küzdelmeknek az értékelésében rejlik, melyek e térségben dúltak, s amelyeket a népcsoportok, kisebbségek, nemzetiségek és vallások mindmáig vívnak egymással (Nyugat-Európának ebben a tekintetben mindenekelôtt saját történelmét kellene szemügyre vennie, mielôtt a többiekét taglalni kezdi); sokkal nagyobb jelentôséget kellene tulajdonítani a nagyhatalmak nemzetközi befolyásának erre a területre.
A hetvenes években írtam egy könyvet, témája: a Szudéta-kérdés a két világháború közötti korszak európai politikájában. A könyvben sikerült kimutatnom, hogy a csehek és németek közti ellentéten túl miként ágyazódtak be e kérdésbe olyan stratégiák is, melyek Csehország területén kívül születtek, s e két nép érdekeit semmilyen módon nem vették figyelembe, hanem ellenkezôleg: súlyos terhet róttak rájuk. A két nép a nemzetközi politikának tárgya volt, nem pedig alanya. S ez a képlet alkalmazható számos más etnikai konfliktusra is: Jugoszlávia felbomlására, a boszniai háborúra, a koszovói kérdésre. Ebbôl a megállapításból pedig az következik: a teljes, általunk Közép-Európának nevezett területi konglomerátum elsô közös jellemzôje, hogy a nagyhatalmak közötti vetekedés területe. Ez a terület évszázadról évszázadra a hódítások és összeütközések határzónája volt a bizánci birodalom, a német birodalom, a Velencei Köztársaság, a mongolok, az ottomán birodalom, Svédország, majd a helyette északi nagyhatalommá elôlépett Oroszország, valamint a Vatikán között. Olyan népekrôl van szó tehát, melyeket javarészt idegen, saját érdekeik körén kívüli célokra használtak ki és fel, vagy pedig történelmük döntô pillanataiban magukra hagyták ôket. Közép-Európa ezzel egyidejűleg kedvelt célterület volt a különbözô helyi népcsoportok aggregációjának szüntelen kísérleteihez is, s a feszültségek mindig akkor keletkeztek, amikor e régiók egésze vagy javarésze egységes irányítás alatt állt, s a centripetális erôk túlsúlyba kerültek. Ennek kapcsán az elsô Nagymorva Birodalomra emlékeztethetünk, majd a cseh P˝emysl-dinasztia terjeszkedésére Königsbergtôl Aquileáig, a Jagellók lengyel-litván uniójára és Nagy Lajos meg Hunyadi Mátyás egyesítési törekvéseire, melyek mind a nyugati udvarok ellenállásába ütköztek.
E terület országainak ekként egyetemes tulajdonsága a függôség és alárendeltség, egyúttal azonban szüntelen és makacs fáradozások folynak azért, hogy e terület különbözô részeit egyesítsék és integrálják. A Habsburgok sikerét éppen az szavatolta hosszú idôn át, hogy szorosan összefonódtak a nyugati nagyhatalmak egyikét jelentô pápasággal. Segítségükkel ment végbe a közép-európai ellenreformáció, ezen túlmenôen pedig dinasztiaként a nyugati világ és különösen a német birodalom megtestesítôi voltak.
E berzenkedésen túl, mellyel a nagyhatalmak a közép-európai integráció mindennemű formája iránt viseltettek, kitapintható még egy másik, a Nyugatot jellemzô közös magatartásmód is, mely e térség valamennyi népét egyformán érinti. Arra a tényre gondolok, melyet már fentebb is említettem, hogy tudniillik a válság pillanatában magukra hagyták e népeket; hogy sorsuk iránt a földrész másik fele olyan érdektelenséget mutatott, mintha azok alig számítanának valamit. Ha a nyugati hatalmak biztonságáról vagy eszmei értékeinek védelmérôl volt szó, e terület államait soha nem tekintették stratégiai szövetségeseknek.
Így volt ez a tatárjárás idején, s ezzel kapcsolatosan figyelmet érdemel IV. Béla magyar király levele IV. Ince pápához, melyben Béla a keresztény uralkodók bárminemű segítségnyújtási szándékának hiányát panaszolja; ez a bírálat érvényes marad késôbb is, az oszmán terjeszkedés különbözô hullámai során. 1521-ben senki nem lépett közbe, hogy Belgrádot megvédje, pedig amikor II. Mohamed megpróbálta – hasztalanul – bevenni, a kereszténység védôbástyájának tekintették a várost. Budát ugyancsak a sorsára hagyták 1526-ban. Amikor Ausztria, Poroszország és Oroszország a XVIII. század végén felosztja egymás között a lengyel királyságot, senki nem tanúsít különösebb érdeklôdést megoltalmazása iránt, s a XIX. század két oroszellenes forradalmának lengyel fölkelôi hasztalan reménykednek a Nyugat pártfogásában. Ugyanez áll a 48–49-es magyar forradalmárokra, akiket a Habsburg-dinasztia és a cári autokrácia szövetsége tör meg.
A XX. században még kevésbé látjuk, hogy a demokratikus hatalmak az elsô világháború nyomán létrejött államok pártjára kelnének. Van egy évszám, amely az összes többi közül kiválik: 1938. A XX. század európai történelmének ez az esztendô az igazi választóvonala. Ez volt az az év, amely az összes kisebb államnak végérvényesen megmutatta: a nagy nyugati demokráciák nem képesek nemzetközi szinten szembefordulni a diktatúrákkal és a hatalom torzulásaival, vagy legalábbis nem érdekli ôket e kisállamok sorsa. És nem volt ez másként ’56, ’68 és ’80/81 ciklikus szovjetellenes fölkeléseinek alkalmával sem: éppen azok a nyugati körök nem fogadták lelkesülten ôket, melyeknek pedig minden újító és felszabadító mozgalom iránt illett volna figyelmet tanúsítaniuk.
A Balti-tengertôl az Égei-tengerig terjedô történeti-földrajzi területnek egyébként még az is jellegzetessége, hogy az autonóm kulturális feldolgozás helye. Nem csak a nacionalizmus létezik, mely részint importtermék (romantika, Napóleon elleni koalíciós háborúk), részint a külsô veszélyekre, egyebek között Németország 1871-es egyesülésére adott reakció. Éppen ezért helyesebb volna nemzeti önvédelemrôl, mint nacionalizmusról beszélnünk. Ám e régiók értelmisége maga is önálló liberális-demokrata és szociáldemokrata szellemű kulturális és politikai mozgalmak megteremtôje, s a föderalista eszmének ugyanígy hordozója. Ez utóbbi kapcsán Toma‰ Masaryk, Milan HodĎa, Aurel Popovici és Iuliu Maniu mellett megemlíthetjük Jászi Oszkár és Károlyi Mihály, miként a román Nicolae Titulescu és Grigore Gafencu, vagy a bolgár Alekszandr Sztambolijszkij nevét is, a délszávok közül pedig Joszip Strossmayert, Frano Supilót és a szlovének oly jelentôs föderalista áramlatait, melyeket ma inkább elfelejtenének.
Toma‰ Masaryk vagy Milan HodĎa életének behatóbb tanulmányozása ezért segíthet átértékelnünk azokat a determinista jellegű magyarázatokat is, melyek mind a mai napig Közép-Európa népeinek megújult nemzeti öntudatában látják valamennyi európai tragédia kiváltó okát. A valóság ezzel szemben, hogy a politikusok és értelmiségiek egész serege pontosan az ellenkezô irányba haladt, elôbb a Monarchia megmentéséért, felbomlása után pedig újrateremtéséért, ami a Habsburg-állam legvonzóbb tulajdonsága volt, nevezetesen, hogy olyan keret tudott lenni, mely szavatolta a különbözô népek és etnikumok együttélését. Ennek megfelelôen alakultak a viszonyok is, ha meggondoljuk, hogy a császári-királyi hadseregben 60 százalék volt a szláv és csak 13 százalék az osztrák-német csapatok aránya, míg a tisztek körében közel 76 százalékot tettek ki az utóbbiak. Az olasz fronton a bosnyákoknak, horvátoknak és szlovéneknek jutott a neheze. E helyütt talán emlékeztetnünk kellene Joseph Rothra is, aki a Kapucinusok kriptájában „A korona országainak Ausztria iránti tragikus szerelmérôl” beszél: azért volt „tragikus” ez a szerelem, „mert soha nem lelt viszonzásra".
Masaryk számára a háború kitörésével jött el a pillanat, hogy véglegesen szakítson Palack× törekvéseivel, s népe és a többi szláv náció számára egy olyan jövôért munkálkodjon, amely elválik a Habsburgok sorsától. Az általa megrajzolt terv túllép a nemzeti sajátosságokon, és gondoskodik arról, hogy a cseh nemzet függetlensége és a cseh-szlovák unió megvalósítása egy nagyobb közép-európai integráció feltételévé váljon; nem pusztán függetlenségért küzdött, hanem azért is, hogy e függetlenség csupán az elsô lépés legyen egy átfogó és egységes, föderalista feltételek között megteremtett szerkezet rekonstrukciójához. A nemzeti elv tehát kéz a kézben jár a föderalista eszmével. A többnemzetiségű államok, Csehszlovákia, a Szerb Királyság, Horvátország, Szlovénia, sôt Lengyelország megalapítása így nézve nem annyira „tökéletlen” megoldásoknak tekintendôk, szemben az önrendelkezési jog „tökéletes” alkalmazásával, mint sokkal inkább ama megkerülhetetlen politika elsô megvalósulásainak, melyet a Közép-Európa népei közötti együttműködés akarata hordoz a nemzetek majdani átfogóbb egyesítésének jegyében.
„Nemzeti eszme és nemzetköziség között – állapítja meg Masaryk Nova Evropa. Stanovisko slovanske című könyvében – nincs ellentét, ellenkezôleg, inkább harmónia van: a nemzetek az emberiség természetes szervei. Az emberiség nem a nemzetek fölött álló valami, hanem az egyes nemzetek szervezete. Ha tehát az egyes nemzetek függetlenségükért küzdenek, és szét akarják rombolni azokat az államokat, melyeknek addig része voltak, akkor ez nem a nemzetköziség és az emberiség, hanem az elnyomók ellen irányuló harc, akik arra használják az államokat, hogy mindent egybegyaluljanak és politikai egyformaságot honosítsanak meg. Az emberiség nem egyformaságra, hanem egységre tör: éppen a nemzetek függetlensége az, mely Európa és az egész emberiség nemzeteinek szerves egyesülését, föderációját lehetôvé teszi”.
1989 után láthattuk, mit jelent az önrendelkezési jog „tökéletes” alkalmazása. A függetlenség önmagában Közép-Európa szétdarabolódását, széttöredezését jelenti, melynek folytán aztán valamennyi állam a nemzetközi alávetettség helyzetében találja magát. Kicsit úgy, mint Afrikában 1960 után: egyik oldalon a zászlók erdeje és a formálisan független államok sora, másik oldalon a szinte teljes gazdasági, katonai és kulturális függôség a nagyhatalmaktól, ebben az esetben Németországtól és az Egyesült Államoktól.
A közép-európai országokban kibontakozó kulturális vitákra és politikai érvényesülési vágyra számos érdekes példát hozhatnánk fel; ezekbôl válogat az a tanulmánykötet, mely nemrég látott napvilágot Histoire des idées politiques de l'Europe centrale címmel. „E tanulmányokban – jegyzi meg Blandien Kriegel – az a rendkívül érdekfeszítô, hogy a gyökeret vert elôítéletekkel szemben megmutatják: Lengyelország, Magyarország, Csehország és Románia a XVIII-XIX. században önálló és endogén demokratikus fejlôdésen ment át, és hozzájárult a politikai szabadság modern filozófiájának kibontakozásához”.
Mint a kötet többi tanulmánya bizonyítja, hasonló megfigyelést tehetünk a XX. századot illetôleg is. És ugyanez áll a szociálpolitikai programok tartalmára is, melyek a szovjet megszállás alatti ellenzéki mozgalmakban öltöttek testet. Mint Milan Kundera emlékeztet rá híres esszéjében (Az elrabolt Nyugat avagy Közép-Európa tragédiája), „a közép-európai felkelésekben van valami konzerváló, hogy ne mondjam, anakronisztikus jelleg: kétségbeesetten igyekeznek helyreállítani a letűnt kort, a kultúra korát". Kundera mindenekelôtt a két világháború közötti korszakra gondol, mely oly gazdag volt művészeti és filozófiai mozgalmakban, s amikor e régió országainak Párizs jelentette a legfontosabb viszonyítási pontot. Ezzel kapcsolatosan érdemes emlékeztetnünk az Institut des Etudes Slaves által kiadott kötetre is, melynek amúgy sokatmondó címében – Paris, capitale culturelle de l’Europe Centrale? Les échanges intellectuels entre la France et les pays de l’Europe médiane 1918–1939 – teljesen fölösleges a kérdôjel. De az 56-os, 68-as és 80/81-es fölkeléseknek szintén vannak jelentôs új aspektusai. Pozitívan és önállóan illeszkednek a demokratikus intézmények újjáalapításának folyamatába, a tömeg és hatalom, pártok és intézmények kapcsolatáról, a pártok belsô szervezetérôl és az értelmiség társadalmi szerepérôl, kultúra és társadalom viszonyáról és a gazdaság szociális irányításáról folyó vitába. Éppen emiatt hangoztatom már egy ideje, hogy a prágai tavaszt és a posztsztálini korszak egyéb forradalmi mozgalmait le kell választanunk a kommunizmus sötét történetérôl. A budapesti, prágai és gdaƒski munkások számára nyilvánvalóvá vált az eredeti és a mindenkori rezsim által fölemésztett szocialista eszmények elárulása, egyidejűleg azonban tudtak a liberális demokrácia fogyatékosságairól és ellentmondásairól is. Ekképp szükségét érezték annak, hogy az állam, a civil társadalom és gazdasági hatalom között új viszonyt hozzanak létre, mely nem a már ismert modelleket reprodukálja. A civil társadalom vagy a szolidaritás eszméjét ezek a mozgalmak fedezték fel újra, nem pedig a Nyugat.
Közép-Európa tehát nem a függôség és a konfliktus terepe volt, hanem a projekteké, pozitív, dolgos és aktív közösség volt a közös sors tudatának jegyében. A tragédiák, melyek a XX. századot déltôl északig és északtól délig, Szarajevótól Csehországig és Gdaƒskig és vissza Szarajevóig, Koszovóig, Macedóniáig stb. jellemezték, javarészt a nacionalizmusok manipulálását fejezik ki, mely akkor történhet meg, ha a mindenkori területek különbözô népcsoportjai közötti megosztottságokkal és törésvonalakkal játszadoznak, ahelyett, hogy ama belsô harcok endémikus állapotának manifesztálódásáról beszélnének, melyeket a nyugat idegennek érez. „A balkáni háború – jegyzi meg Rada Ivekoviç – a többi „határmenti” háborúhoz hasonlóan ténylegesen európai háború, s ennek szabályait követi. A másikat kitaszítva (ami úgy lehetséges, ha Európát abból kiindulva definiáljuk, hogy mi nem), a (keletkezôfélben lévô) szubjektum, Európa olyan helyzetbe hozza magát, hogy e térség számára törvényeket hozhasson.”
Törvényeket hozni e térség számára – ez a nyugat-európaiak magatartása a Balti-tengertôl az Égei-tengerig terjedô földrajzi területtel szemben. Így hoztak törvényeket 1938-ban Münchenben, amikor Csehszlovákiát Hitlerre bízták, és azt gondolták, hogy ilymód megmenthetik a saját bôrüket. A XIX. században ama középsô délvidék számára hoztak törvényeket, melyet még ma is „Balkánnak” nevezünk, úgyhogy a kor publicisztikájában bevett szóképpé vált, hogy e régió kapcsán „a Nyugat ítélôszékérôl” mint legfelsô politikai szervrôl beszéljenek; az egyes államok területi meghatározásához, az egyes kormányok elfogadásához vagy elvetéséhez, a különbözô nemzetgazdaságok ilyen vagy olyan szerepének kiosztásához mind-mind ez a szerv diktálhatta a feltételeket. Berlin: 1878, London: 1913, és így tovább egészen napjainkig – úgy bizony, hölgyeim és uraim, a Nyugat ítélôszéke határozta meg mindama népek sorsát, melyek „a másik oldalon” állnak ezen a jókora földterületen, melyet (a nyugati) Európa még nem ismert el egyenjogú félnek.
Hosszú út vezet még ahhoz a Közép-Európához, amelynek jellemzôi a megôrzött etnikai különbségek és a Nyugattal való egyenjogúság, a kiegyensúlyozott és nem a nyugati hatalmak (gyakran rablás és kizsákmányolás jellemezte) érdekeinek alárendelt fejlôdés, a befolyásos és a nemzetközi politika irányvonalába illeszkedô kormányzás. El kell indulnunk rajta.

Adamik Lajos fordítása


Copyright© Európai Utas-2001