AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA -
MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
44.
MAGYAR NEMZETISÉGPOLITIKAI GONDOLKODÓK
A II. világháború után a magyar politika és szellemi élet Trianon-felfogásában
radikális fordulat vette kezdetét. A hatalomra került koalíciós pártok, illetve az
új politikai elit a két világháború közötti népi és baloldali ellenzék
történelem- és nemzetfelfogásából indultak ki, és azt próbálták alkalmazni az
új helyzetre. Nem mondhatunk le nemzetiségünkrôl, szabadságunkról, önálló
létünkrôl, egyéniségünkrôl. De tudomásul kell vennünk, hogy kis nép vagyunk,
[
] amelynek nem lehet ma elôbbre való kötelessége annál, hogy vereségeinek
tanulságait levonja. [
] Vállalnunk kell tehát s értékesítenünk mindazt, ami a
régi magyarságból történelmünkben, hagyományainkban, szokásainkban elevenen él.
De meg kell vizsgálnunk e hagyományt, külön kell választanunk benne azt, ami
dísznek, emléknek való muzeális érték, s azt, ami valóban építô része lehet
életünknek fogalmazta meg ezt a programot Keresztury Dezsô, Tildy- és
Nagy Ferenc-kormány vallás- és közoktatásügyi minisztere. Kovács Imre, a Nemzeti
Parasztpárt fôtitkára az új békekötésre készülve ezt így konkretizálta:
Sovinizmus az ezeréves határok követelése, és aki ezt követeli, az népellenes
és antidemokrata, és mint kártékony elemet ki kell irtani a politikából. Nem
sovinizmus arról beszélni, hogy a magyarság szeretné a maga nemzeti államát
kialakítani, mégpedig úgy, hogy a magyar etnikum területét fedje az új nemzeti
állam. Még a nemzeti kérdésben legradikálisabb, illetve a múlthoz legtöbb
szálon kötôdô koalíciós partner, a reakciós Kisgazdapárt sem követelt
az etnikai határoknál és annál többet, hogy a távolabbi tömbökben élô magyarok
kapjanak autonómiát.
A Szent István-i államelvvel, a történelmi határokkal és általában a különbözô
nagyrevíziós tervekkel való szakítás, illetve a nemzetiségi elv elfogadása
amint errôl írásában Lukács Zs. Tibor részletesebben is szól a Nemzeti
Parasztpárt kiemelkedô ideológusának, s egyben a Külügyminisztérium kebelén belül
folyó béke-elôkészítés tevékeny résztvevôjének, Bibó Istvánnak az 1946-os
esszéiben nyert klasszikus és tágabb történeti, szociológiai és politikai
perspektívába illeszkedô megfogalmazást.
A két munkáspárt képviselôi természetesen Bibónál, Kovács Imrénél és
Kereszturynál is radikálisabban tagadták a régi magyar állam- és nemzeteszme
alapelveit. Révai József és Andics Erzsébet, az MKP ideológiai kérdésekben
irányadó személyiségei 19451946-os írásaikban több alkalommal kifejtették,
hogy a történelmi Magyarország felbomlásáért az 1867 utáni magyar
nemzetiségpolitika a felelôs, s hogy a két világháború közötti és különösen a
II. világháború alatti magyar politika miatt még az etnográfiai határok
követelése is kilátástalan követelés. (Andics) Az ész
hangoztatta Révai is, akinek idevágó nézeteit Papp István elemzi részletesen
azt diktálja nekünk, hogy minden erônket a határon túl maradt magyar kisebbséggel
való kulturális, szellemi és gazdasági kapcsolatok kiépítésére, fenntartására
és erôsítésére összpontosítsuk. A Szociáldemokrata Párt ugyancsak elvetette
a revizionizmus bármely formáját, sôt egyes megnyilatkozásaiban még a kollektív
jogokra épülô kisebbségvédelem eszméjét is. Mint Horváth Zoltán a Népszava
olvasóinak elmagyarázta: Nemcsak a Szent István-i határok hirdetése sovinizmus,
sovinizmus az a világnézet is, amely azt hiszi, hogy valakit valamilyen jog megillet
csak azért, mert ilyen vagy olyan nemzetiségű.
Az 1945 és 1946 fordulóján zajló sajtóviták és pártközi egyeztetések során a
kommunista és a szociáldemokrata álláspont annyiban változott, hogy Erdélyt
illetôen hozzájárultak az 1920-as határok módosításának felvetéséhez.
Egyetértés alakult ki közöttük abban is, hogy Jugoszláviával szemben értelmetlen
lenne területi követelésekkel fellépni. A határ menti szlovák területek
jövôjével kapcsolatban azonban továbbra is ellentét feszült közöttük. Az 1946.
március 6-i pártközi értekezleten a kisgazda Auer Pál és a parasztpárti Farkas
Ferenc egyaránt a kompakt magyar többségű vidékek visszakövetelését
javasolta, míg a kommunisták és a szociáldemokraták képviselôi hallani sem akartak
errôl. Ezért és a nagyhatalmak világosan kifejezésre juttatott ellenzése miatt az
1946. július 29-én kezdôdô békekonferencián a magyar delegáció Csehszlovákiával
szemben nem támasztott területi követelést. Romániától viszont 22 ezer
négyzetkilométer átengedését kérte közel 2 millió lakossal, valamint területi
autonómiát a Székelyföld számára. Amerikai tanácsra augusztus második felében a
magyar delegáció ezt 4 ezer négyzetkilométerre, illetve kevesebb mint félmillió
lakosra redukálta. A békekonferencia azonban alapvetôen a Szovjetunió merev
ellenállása miatt ezt is elutasította, s a Pozsonnyal szembeni hídfô
kivételével, amit Csehszlovákiának ítélt, az 1920-as határokat állította helyre.
A békeszerzôdést 1947. február 10-én írták alá Párizsban. Lelkesedést
Magyarországon természetesen senki részérôl sem váltott ki, de olyan elkeseredést
és hisztériát sem, mint 1920-ban a trianoni békeszerzôdés aláírása. Mindössze a
Mindszenty által celebrált bazilikai szentmisérôl jelentették a tudósítók, hogy
Mikor felcsendült a templomban az ének szava: »Hol vagy István király, Téged
magyar kíván
«, hangos zokogás tört fel a templomban lévôk és a térre
kiszorultak soraiból. A magyar társadalom nemzeti kérdésre érzékeny része
ezekben a napokban döbbent rá, és kezdett beletörôdni abba, hogy nemcsak az
integrális vagy optimális revízió irreális és elérhetetlen, hanem az etnikai
revízió, illetve a méltányos kiegyezés is. Bibó István ezek után helyezkedett arra
az álláspontra, hogy a trianoni határokat mind fizikailag, mind lelkileg
elfogadva a magyarság a továbbiakban csak két dolgot tehet: a kölcsönös és
feneketlen gyűlölködés örvényeit elkerülve példát ad a kisnépek
közötti lojalitásra és mértéktartásra, és ugyanakkor felelôsséget érez
a határon túli magyarság sorsával szemben.
Ezzel egyidejűleg mások is hasonló véleményt alakítottak ki. Ezek közül a
legnagyob jelentôsége a Horthy-kor történész-ideológusa, Szekfű Gyula
véleményének volt, aki a II. világháború alatti magyar nemzetiségpolitikai
anomáliákra és a zsidótörvényekre hivatkozva, ám nyilvánvalóan az új hatalmi
helyzettel is számot vetve helyezkedett arra az álláspontra, hogy Ezek után
pedig egyszer s mindenkorra el kell némulnia minden revíziós törekvésnek és
propagandának, s hogy a szomszédos államokkal szemben Magyarországnak a
továbbiakban csak egyetlen kívánsága lehet: a náluk lakó magyarok
állampolgári jogainak tisztességes megadása és emberies bánásmód velük. A
két világháború közötti konzervatív, úri Magyarország és a II.
világháború utáni demokratikus, népi Magyarország két kiemelkedô
reprezentánsa ezzel lényegében azzal a Révai Józseffel került közös platformra,
aki 1945-tôl hirdette az etnikai elvű revízió irrealizmusát. A kommunista sajtó
propagandaszólamaiban, miszerint máris beköszöntött volna a népek közötti örök
béke és barátság kora, azonban sem ôk, sem a magyar társadalom többsége nem hitt.
Különösen nehéz volt ezt feltételezni a Romániából és Jugoszláviából spontán,
Csehszlovákiából pedig szervezetten áttelepülôk és új hazát, új otthont keresôk
tízezreinek a beszámolóit hallgatva. Az Erdélybôl érkezôk a Maniu-gárdisták
194445-ös rémtetteirôl, magyarok barbár lefejezésérôl és
internálótáborokba zárásukról, a délvidékiek a szerb partizánok vérengzéseirôl
s a csehszlovákiaiak minden magyar nyelvű újság betiltásáról és iskola
bezárásáról tudósítottak. A NÉKOSZ fiataljainak éneke Ébredj már Dunatáj
/ Régi seb te se fájj! magyar dal maradt, amelyre nem született hasonló
szellemű román, szerb, szlovák vagy orosz válasz.
Romsics Ignác
Copyright© Európai Utas-2001