AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
44.
Bibó István nem annyira
politikusként, mint inkább politikai gondolkodóként igazán elismert. 1911-ben
született, családja a városi középosztály felsô rétegéhez tartozott, apja a
szegedi egyetem könyvtárigazgatója volt. 1933-ban fejezte be Szegeden a jogi egyetemet,
és azt követôen Bécsben, Genfben, majd Hágában tanult.
Bibó történelemszemléletében és felfogásában a meghatározó szerep nem a
gazdasági folyamatoké, és nem is az általuk változó erôviszonyoké vagy hatalmi
struktúráké volt. Alapvetônek az ideológiai jellegű, a politikai szférában
végbemenô dolgokat tekintette, értve ezen a közösség ügyét, helyzetét, viszonyát
az emberhez. A háborút elôidézô indítékokat elemezve is arra a következtetésre
jutott, hogy a gazdasági érdekellentétek, eszmei, faji konfliktusok másodlagosak a
politikumhoz és annak tömeglélektani hatásához képest. Ebbôl kiindulva egy adott
politikai közösség életének működési zavarát társadalom-lélektani
jelenségként kezelte, és azt politikai hisztériaként vagy közösségi
hisztériaként szembeállította a politikai egyensúly állapotával.
A politikai vagy közösségi hisztéria olyan tartós félelmi állapot vagy
fenyegetettség, amelyet mindig valamilyen történelmi megrázkódtatás vált ki. A
közösség elszakad a realitásoktól, képtelen az élet által felvetett problémák
megoldására, önértékelése bizonytalan és túlméretezett, irreális reakciókat ad
a világ behatásaira.
Egyetérthetünk Bibóval abban, hogy a trianoni magyar társadalom az egyensúlyvesztés
állapotába került. A háború, a forradalom, a politikai tekintélyvesztés,
legfôképpen pedig a területvesztés élménye olyan szorongással töltötte el a
magyar társadalmat, amely bizonytalanná, cselekvésképtelenné, irreálisan
gondolkodóvá tette. Ugyanakkor a világháborúból a gyôztesek oldalán kikerülô
szomszédok is fenyegetettséget éreztek az elégedetlenségét, revansvágyát és
harciasságát folyton hangoztató Magyarország felôl, különösen, ha maguk is
tartottak attól, hogy a hirtelen nyert területet és lakosságot nem képesek a
megfelelô módon integrálni.
A másik fôbb gondolat Bibó rendszerében az, hogy a politikai egyensúly állapota a
kor viszonyai közepette nem képzelhetô el demokratikus berendezkedés nélkül.
Számára a demokrácia megvalósítása a tartós rendezés elengedhetlen feltételét
jelentette, mivel a nacionalizmus kialakulása legalább annyira a demokratizálódás
eredménye, mint az önrendelkezés elvének térhódítása volt.
A modern nemzeti érzést pozitív történelmi jelenségként kezelte, amely a nemzethez
fűzôdô érzelmek demokratizálódásából született meg. A közép- és
kelet-európai nemzetek esetében azonban a nemzeti keret többnyire nem esett egybe az
állami kerettel. Hiányzott az állami apparátus, az egységes politikai kultúra, a
kialakult gazdasági szervezet és összeszokottság. A modern nemzeti keret kialakítása
ezekben az országokban nemcsak belsô politikai mozgalmat és demokratizálódást
kívánt, hanem területi átrendezôdést is, az európai államrendszert mélyen
érintô változásokat. Ezen a ponton kezdôdött a közép- és kelet-európai
nacionalizmusok demokratikus tartalmának csökkenése. Demokratikus tartalom azért
mindig maradt, hiszen anélkül elképzelhetetlen a nacionalizmus, csak éppen a nemzeti
keret megteremtésének vágya háttérbe szorította azt.
Bibónak a trianoni rendezésrôl és a határrevízióról vallott nézeteiben a
nacionalizmus és demokrácia viszonya mellett talán még jelentôsebb és
meghatározóbb volt az önrendelkezés és demokrácia viszonya, illetve az
önrendelkezés mint a demokratikus elvekkel összeegyeztethetô, új legitimitás.
Álláspontja az önrendelkezésrôl mint demokratikus legitimáló elvrôl két
alaptételben foglalható össze: 1. A huszadik században bármely közhatalmi
legitimitás csak a népszuverenitás és önrendelkezés elvére épülhet, mert ez a
kettô a modern legitimitás egyedül érvényes elve. 2. Az önrendelkezés természete
szerint demokratikus és szabadságigényű elv, a népszuverenitáshoz hasonló. Csakhogy
míg a népszuverenitás egy már adott államkeretre, annak működtetésére vonatkozik,
addig az önrendelkezés valamilyen értelemben az államkeret kérdését veti fel, annak
területi vonatkozásait is érintve.
Amilyen mértékben stabilizáló erejű lehet az önrendelkezés mint a modern kori
legitimáció forrása, legalább annyira erôs tud lenni a destabilizáló hatása. A
területi sérthetetlenséggel szemben sem a nemzetközi jogban, sem az egyes államok
alapokmányában nincs elsôbbsége az önrendelkezésnek. Az önrendelkezési elv és a
területi stabilitás ebbôl következôen egymással szemben álló elvi álláspontok.
Ezt Bibó is elismerte, de feloldhatónak vélte azzal, hogy konfliktusba csak olyankor
kerül a két elv egymással, ha az önrendelkezést nem hagyják érvényesülni, tehát
nem tartják be következetesen. Meggyôzôdése volt, hogy az önrendelkezési elv a
nemzetközi államközösség egyetlen lehetséges és érvényes államalakulási és
területrendezési elve. Az önrendelkezési elvet viszont csak stabilizáló szándékkal
érdemes alkalmazni, amikor az képlékeny államkereteket képes megszilárdítani, nem
pedig a már megszilárdult államkereteket zilálja szét. Ehhez mindig mérlegelni kell
az adott történelmi pillanatot és körülményeket.
A Monarchia összeomlásakor, a történelmi keretek felbomlásának pillanatában az
önrendelkezésnek az lett volna a funkciója Közép- és Kelet-Európában, hogy rajta
keresztül az itt élô emberek kifejezésre juttassák nemzeti hovatartozásuk
megváltoztatását. A béke megalkotói ezt az elvet nem tartották be következetesen. A
gyôztesek jól ismert politikai erôtlensége mellett Bibó szerint ez fôleg azért
történt, mert nem értették a történeti határokról a nyelvi határokra való
átmenet tipikus közép- és kelet-európai problémáját. A békék megalkotói a
népek önrendelkezési jogát azért hangoztatták, hogy annak alapján egész nemzetek
felszabaduljanak, nem pedig azért, hogy városok, töredékterületek hovatartozásáról
döntsenek népszavazással.
Bibó a Monarchia összeomlását követô rendezést a Duna-medencében akkor ítélte
volna méltányosnak, ha a térség népei mindenféle megkülönböztetés nélkül, az
önrendelkezés elve alapján dönthettek volna hovatartozásukról. Mivel a Monarchia nem
volt demokratikus berendezkedésű állam, egyik nemzetet vagy népcsoportot sem lehetett
joggal kollektíven felelôssé vagy bűnössé nyilvánítani, tehát már csak ezért is
egyenlô mértékben illette volna meg ôket az önrendelkezés joga. Ha pedig ezek után
a megfelelô idôben, vagyis a történelmi keretek felbomlásának pillanatában minden
terület népessége maga dönthetett volna nemzeti hovatartozásáról az
önrendelkezési jog következetes betartásával, nagyon valószínű, hogy a
határviták is minimálisak, a határok pedig jóval stabilabbak és tartósabbak lettek
volna. Ezt késôbb a Sopron környéki osztrákmagyar határvita esetében
alkalmazott népszavazás eredményessége igazolta is.
Az önrendelkezésre alkalmas történelmi pillanatot azonban a békék megalkotói
elszalasztották. A trianoni béke letért a Duna-medence politikai konszolidálásának
legkézenfekvôbb és legeredményesebb útjáról, és helyette egy sor olyan
körülményt helyezett elôtérbe, amely inkább akadálya, semmint elôsegítôje volt e
térség tartós stabilizálásának. A gazdasági, közlekedési, stratégiai
szempontokat Bibó haszontalannak tartotta a tartós határrendezésnél.
Levonva a két világháború közti idôszak tanulságait, úgy vélte, hogy Közép- és
Kelet-Európában minden határprobléma két szempont szembenállásából származik: az
egyik a történeti állapot, a status quo szempontja, a másik az etnikai, nyelvi
hovatartozásé. Szemben azonban a két világháború közötti általános nézettel és
érveléssel, azt vallotta, hogy a stabilizáció érdekében a történeti status quo
helyett a határvonalakat nyelvi alapon kell kijelölni, csak így remélhetô az itt
élô nemzeteket elválasztó határok tartós konszolidációja. Bibó 1946-ban, még a
második világháborút lezáró békék megszületése elôtt is bízott abban, hogy az
új határok valóban a stabilizálás eszközei lesznek.
Ezért tartotta fontosnak leszögezni ekkor, hogy népszavazást ne ott alkalmazzanak,
ahol a nyelvi határ egyébként világos, hanem kizárólag vitás esetekben, ahol az nem
egyértelmű. Szintén a határok konszolidálását szem elôtt tartva lesz ekkorra a
lakosságcsere vagy kitelepítés Bibó számára is elfogadható megoldás, igaz, csak
rendkívül szigorú megkötésekkel. Ha a nyelvi határ hiánya a megegyezés akadálya,
ésszerű lépésnek tűnik a lakosságcsere, de csakis akkor, ha az nagyobb stabilitás
elérését jelenti. Ellenkezô esetben megszűnne az utolsó támpont, amely
Európában a határok stabilizálásánál egyáltalán támpont lehet: a lakosság
állandósága. Bibó szerint a népcserének csakis akkor van létjogosultsága, ha
bizonyos területeken a néprajzi határt fizikailag nem lehet követni, viszont az
ellentétek kiélezôdése miatt a történeti állapotot vagy status quót sem lehet
fenntartani. Lakosságcsere csakis kölcsönösségi alapon, a nemzetek közösségének
határozata alapján és ellenôrzése mellett történhet, s ha egyszer megvalósult,
vissza nem fordítható.
Feltűnô, hogy Bibó a nagyhatalmak vetélkedésének, illetve a térségre gyakorolt
befolyásának indokolatlanul kis jelentôséget tulajdonított egészen az 1946-os
párizsi béketárgyalásokig, és az elszalasztott történelmi lehetôségeket
többnyire a magyar fejlôdés belsô problémáira vezette vissza. Csak a párizsi
béketárgyalások okozta csalódottság és kiábrándultság hatására vetette fel
elôször a nagyhatalmak érdekeltségét, de még ekkor is inkább a Horthy-rendszert
vélte igazán felelôsnek azért, hogy a második világháború utáni határrendezés
semmiben sem korrigálta az elhibázott trianoni határokat, melyeknek rossz és
igazságtalan volta világszerte ismert közhely volt akkorra.
Bibó komoly mulasztásnak tekintette az itt élô népekkel szemben, hogy a békealkotók
a meghirdetett alapelveket nem tartották be következetesen, de még súlyosabb hibának
tartotta azt, hogy az újabb háborút követô területrendezés még az elvi alapot is
nélkülözte. Meggyôzôdéses demokrataként nem tudta szó nélkül hagyni, mekkora
kárt okozott ismét a magyar demokratikus fejlôdésnek, hogy a demokratizmus állandó
hangoztatásával csak a békealkotás elvtelenségét próbálták palástolni.
Az új békeszerzôdés teljesítését Bibó nem kérdôjelezte meg. Álláspontja az
volt, hogy hosszú távon be kell rendezkedni arra, hogy a térség népei a jövôben a
trianoni határok között találják meg boldogulásukat. Trianonról és a határok
konszolidálásáról írt nézeteit ismerve azonban nehéz elképzelni, hogy ôszintén
hitte volna, hogy a sokat bírált, rossz rendezés megismétlése és meghoszszabbítása
valóban stabilitást hoz majd a térségnek.
Bár azt vallotta, hogy a visszaállított trianoni határokat el kell fogadni és a
békeszerzôdést teljesíteni kell, azt is leszögezte, hogy Magyarország nem adhatja
fel a magyar kisebbségek sorsával szembeni politikai érdekeltségét, a felújított
trianoni rendezés pedig csak a hatékony kisebbségvédelem feltételével fogadható el.
A hatékonyságon különösen nagy hangsúly volt, mivel kisebbségvédelmi törvények
már a két világháború közötti idôszakban sem adtak arra lehetôséget, hogy az
anyanemzet közbenjárjon a más államok fennhatósága alatt élô kisebbségeiért.
Bibó, aki tájékozott volt a nemzetközi jogban, sejthette, hogy ez a helyzet elônyére
aligha változik a jövôben. A realitásokkal számolva egyetlen célravezetô
megoldásnak azt tartotta, hogy a kisebbségek életét az anyanemzet politikai
erôfeszítéseivel igyekezzen elviselhetôvé tenni, mert ezt a feladatot helyette
semmilyen más politikai szereplô nem fogja magára vállalni.
Lukács Zs. Tibor
Copyright© Európai Utas-2001