AZ EURÓPAI EGYÜTTMűKÖDÉS FOLYÓIRATA - MEGJELENIK NEGYEDÉVENTE
44.
Boros Géza
A VÍZESÉS JAJCÉNÁL
Ihletettség s akaraterô a szárnyaim
Csontváry
A látvány vagy ahogy Csontváry írná: látlat
lenyűgözô. Jajce elôtt, a Vrbas folyó völgyében füstfelhôbe burkolódzó
gyár fogadja az utazót, pontosan úgy, ahogy a Jugoszláviáról szóló 1968-as
Panoráma-útikönyv leírja: A hegyoldali szerpentinen közeledve kicsinyített
képként, mint valamely szorgos törpeváros képe bontakoznak ki az Elektrobosna
üzemének fehér ködfelhôket eregetô kéményei, a kohók narancsszínű tüzét
villantó képe. És mielôtt feleszmélnénk a szocialista iparosítás e
példátlan monstruma láttán, a füstbôl hirtelen elénk tárul a vízesés (vodopad,
katarakta, cavlan, Wasserfall, waterfall). Kilencvennyolc évvel ezelôtt itt, a
szemközti hegyoldalon kapaszkodott fel a világ legnagyobb napútfestôje, az iglói
patikus a nagy motívumot keresve. Ötvenéves volt ekkor, még elôtte a nagy
feladatoknak. Ha pár évtizeddel késôbb jön, a vízesés helyett minden bizonynyal a
füstokádó vegyi óriást festi meg. Vagy még inkább ugyanazt másként: az éjszakai
reflektorok fényében tündöklô vízesés látványát, ahogy 1903-ban Jajcéban
megfestette az éjjeli villanytelepet és a villany világította platánokat.
Csontváry elsô három jelentôsebb festménye három vízesés (Schaffhausen, Jajce,
Krka). Közülük a leghíresebb a Jajcei vízesés, amely ma a pécsi Csontváry
Múzeumban látható (olaj, vászon, 97x149 cm, 1903). A tavaszi tájban fák és sziklák
között kanyarogva bukkan elô a Pliva folyócska, amely számos kisebb-nagyobb ágra,
víznyalábra szétválva zúdul le a Vrbasba. A zuhatag felé magasodó domboldalban
jellegzetes, magas zsindelytetôs bosnyák házak, fölöttük a fellegvár, középen
campanileszerű templomtorony, oldalt egy minaret látszik, a háttérben távoli hegyek
ködbe veszô karéja. Lent a szurdokban, a vízfüggöny elôtt szivárvány ragyog.
Az érzés távlata ez, vagyis a festô a nagyfokú természethűség mellett
a képbe belefoglalt olyan elemeket is, amelyek a valóságban nincsenek ott. Ahogy
Kállai Ernô írta 1925-ben az Új magyar piktúrában: Nem pusztán
megfigyeléseket festett, hanem a maga természetrajongását, mely mindent, amit a
motívum nyújtott, a fenségesnek, igézetesnek, tündöklônek valami teljességgel
természetfölötti szférájába emelve látott.
Pap Gábor Csontváry elhivatottságának és működésének sámáni jelleget
tulajdonítva kulcsfontosságúnak tartja a jajcei festményt. Szerinte ez a kép sokkal
többet rejt magában, mint azt elsô ránézésre gondolnánk. A kép fôbb alakzataiban
a sziklákban, bokrokban, dombhajlatokban rejtett élôlényeket vél
felfedezni. Balról jobbra haladva egy rágcsáló állat, egy ôzbak vagy antilop,
egy oroszlán vagy róka, egy medve (más nézetbôl egy másik rágcsálóféle, esetleg
nyúl), egy kutya- vagy majomkölyök, egy saskeselyű (más nézetbôl egy szárnyas ló)
stb. ismerhetô fel írja. A késôbbi festményekhez hasonlóan a rejtett
részletek az állatövi jegyek meghatározott rendszerét alkotják, a festô ezoterikus
programjának (napút=epliktika) olvasatát adva. Pap magyarázatában a vízeséssorozat
tanúságtételként is felfogható, mivel a sámánok körében egyfajta
rangjelzésnek számított, hogy ki hány vízesésen tudott átmenni
alvilági útjai során, s a vízesés-ábrázolások számát illetôen (ideszámítva
azokat a műveit is, ahol a vízesés mellékmotívumként szerepel) pedig Csontvárynak
igencsak elôkelô helye van.
Elfogadhatóbbnak tűnik a Csontváry patográfiáját leíró Pertorini Rezsô
magyarázata, aki szerint a rohanó víz-, vízesés- és háborgó tengerábrázolások
egy ifjúkori traumára vezethetôk vissza. (Csontváry diákként részt vett az 1880-as
szegedi árvízi mentésben, életveszélybe került, az élmény hatása és egy súlyos
meghűlés életmódjának megváltoztatására kényszerítette: abbahagyta az orvosi
tanulmányait, és a Felvidékre költözött patikusnak.) Ezt a megrázkódtatást
jeleníti meg Huszárik Zoltán Csontváry-filmjének két álomjelenete: az egyiken a
vízesés alatt eksztatikus állapotban rohangáló festô kis híján belefullad a
vízbe, a másikon a vásznai köztük a Jajcei vízesés úszkálnak s
süllyednek el egy fürdômedence vizében.
Bárhogy legyen is, nyilvánvaló, hogy nem egy szimpla tájképrôl van szó. Van valami
nyugtalanító a kompozícióban, a kép felsô harmadába felszoruló
városka és a teret uraló zuhatag együttesében, amely egyszerre fenséges és
baljósan fenyegetô. Vannak ennél vadregényesebb és monumentálisabb vízesések is a
világon, a jajcei vízesés drámaiságát azonban a természet és a város kettôssége
adja. Tudjuk, hogy zuhatag fölött nem szokás lakni, és tudatalattinkban felsejlik a
félelem, hogy a városka egyszercsak a dübörgô vízáradattal együtt a szakadékba
sodródik. Az eszményinek tűnô tájra mintha rávetülne a korántsem eszményi
történelmi múlt árnyéka. (Az érzés távlata ez is hajlamosak
vagyunk visszavetíteni a kép idejébe mostani tudásunkat, és viszont: a jelenben
keressük, amit a festô a látvány mögött érezhetett.)
A fetsmény reprodukciójával több helyen találkozhatunk Jajcéban. Más nem is nagyon
emlékeztet arra, hogy közünk van ehhez a helyhez, hogy valaha ez a vidék a Magyar
Királyság földje volt. Itt hadakozott a törökkel Mátyás király, létrehozva a
Jajcai bánságot, amely Európa végváraként, Mohács elôtt még hatvan évig állt
ellen a Balkánt bekebelezô iszlám hódításnak.
A török hódoltság évszázadai, az OsztrákMagyar Monarchia és
a SzerbHorvátSzlovén Királyság megpróbáltatásokkal terhes idôszaka
után a város 1943-ban került be a történelemkönyvbe: itt ülésezett az antifasiszta
kongresszus, amelyen Titóék lefektették a leendô Jugoszlávia alapjait. Az eseményre
múzeum emlékeztetett, az egyik utcát pedig Tito marsallról nevezték el, a délszláv
népek egyenjogúságának és testvériségének az elve mára azonban itt is kudarcot
vallott. Az 1992-es szerb megszállás alatt a bosnyákok ezreit üldözték el, akik
közül sokan soha nem tértek vissza. A vár csúcsán ma horvát zászló leng, a város
Bosznia-Hercegovina horvát igazgatású területéhez tartozik.
A háborús pusztítás nyomai mellett legalább annyira nyomasztóak a béke
évtizedeinek, a szocialista modernizálásnak és a tradicionális balkáni
nemtörôdömségnek a nyomai. A környezet- és műemlékvédelem errefelé szinte
ismeretlen. A városképet meghatározó templom, amelyben az utolsó bosnyák királyt
megkoronázták, öszszedôlôfélben. A lepusztultság már-már patinás. Vannak házak,
amelyekhez hozzá sem nyúltak, amióta Csontváry itt járt.
A történelmi és természeti értékek iránti érzéktelenség legújabb jeleként a
vízesés fölötti panoráma-teraszra nemrégiben korszerű benzinkutat építettek.
Talán ez a legfestôibb helyen üzemelô töltôállomás (benzinska pumpa) a világon.
Mintha az lenne a rendeltetése a létesítménynek, hogy a turistának tankolás közben
ki se kelljen szállnia polaroidfotózás a lehúzott ablakon keresztül, aztán
minél gyorsabban el. Bosznia vonzó és izgalmas hely, de az idegen számára még mindig
nem veszélytelen. A mesés szépségű tájban kiégett házak, aknamezô-maradványok,
tömegsírfeltárások. SFOR-járôrök emlékeztetnek a tévéhíradók tegnapi
képsoraira. A festményen megörökített békés, idilli kép, a multikulturális város
képe egyelôre a múlté. A mosztári öreg híd, amelyet Csontváry a jajcei útja
elôtt festett meg, még mindig csonkán mered a Neretva folyó fölé.
Fülep Lajos egy mondatba sűrítette a Csontváry-jelenség lényegét: nem az a
kérdés, hogy megállja-e az idô próbáját, hanem az, hogy az idô megállja-e az ô
próbáját. És most itt állunk a vízesés elôtt. Az örök eidosz lobog.
Mit látsz, Tivadar?
Copyright© Európai Utas-2001